Veilig thuis in een welvarend Veurne

Denken.Durven.Doen.
De N-VA is van mening dat een gemeente besturen moet gebeuren via drie stapstenen die onlosmakelijk bij elkaar horen.

Denken

Wat écht anders moet, daarvoor willen wij ideeën en voorstellen aanbrengen. Wat béter kan, daaraan willen wij constructief meewerken. Wat goed is, dat willen wij behouden en versterken. En wat totaal nieuwe mogelijkheden biedt, daaraan zijn wij bereid ernstige kansen te geven.

Durven

Aan vastgeroeste situaties en gewoonten moet men durven een vernieuwende impuls te geven.
In te ruime of overbodige uitgaven moet men de moed hebben te snoeien. Alles zomaar laten zoals het is, is een gemakkelijkheidsoplossing. Vooruitgang vergt durf: de durf te corrigeren wat niet goed is, de durf nieuwe kansen op te sporen, te creëren, aan te grijpen.

Doen

Het is juist dat voor veel zaken van stedelijk belang niet enkel het stadsbestuur bevoegd is. Hoe langer hoe vaker zijn ‘buitengemeentelijke’ instanties en besturen medebepalend voor wat in een gemeente gebeurt of niet gebeurt.

Dit terzijde gelaten is het de vaste wil van de N-VA een positieve inbreng te leveren in een daadkrachtig beleid dat terug van deze stad dé centrumgemeente van onze regio maakt. Veurne moet weer een dynamische, ondernemende en toekomstgerichte gemeente worden.

Een belangrijke voorwaarde daartoe is openheid van beleid: elke inwoner moet kunnen weten waar en hoe en door wie de macht wordt uitgeoefend. Beleidsmensen moeten ten allen tijde hun beslissingen en bedoelingen daarmee kunnen verantwoorden. Daarom ook is het nodig dat informatie aan en inspraak van adviesraden en bewonersplatforms ernstig genomen worden.

En voor iedereen die het aanbelangt moet via een informatiepunt en de herwerkte stedelijke website alle nuttige informatie gemakkelijk toegankelijk en vlot verstaanbaar zijn.

Tijd voor : de Verandering werkt !

De meerderheidspartijen hebben hun beloften van 2012 niet waargemaakt. De doelstellingen door N-VA Veurne in 2012 vooropgesteld werden niet eens bestudeerd door de meerderheid of slechts in zeer geringe mate gerealiseerd.

Nochtans had 27.37% van de bevolking zijn goedkeuring gegeven aan de voorstellen van N-VA Veurne.
Hoogtijd om opnieuw een aantal kernpunten te benadrukken waarvoor N-VA Veurne zich ten volle wil inzetten.

Speerpunten

• Station: verdere restauratie van het gebouw, dat nog andere functies moet kunnen krijgen dan alleen maar ticketverkoop en op- en afstapplaats, verhoogde perrons, herinrichting van het Stationsplein als draaischijf voor het openbaar vervoer, vertrekpunt voor een stadsbusje, centrum voor verhuur van  fietsen.
  • Parkeren: aantal parkeerplaatsen maximaliseren ( o.a. Stationsplein, Vaubansite ,etc).
  • Noordelijke ring. Veel doorgaand verkeer moet kunnen weggehouden worden uit het stadscentrum.  Er moet absoluut nagedacht worden over het reële risico dat met o.a. met de uitbouw van het sportpark en de nieuwe woonzones,  de Nieuwpoortbrug,  het Zevensterreplein en de Noordstraat   overbelast geraken. Kan  de doortrekking van de Noordelijke ring niet als mogelijke oplossing daarvoor onderzocht worden?  Ook de verkeersstromen van en naar de nieuwe bedrijvensites en de nu reeds zwaar belaste Albert I –laan verdienen de nodige aandacht m.b.t. verkeersdoorstroming en -veiligheid.
  • Stadsgebouwen in het centrum: vrijgekomen delen van ons waardevol onroerend goed moeten dringend een nieuwe en permanente functie krijgen. Langdurige leegstand leidt tot verval ( zie Klooster der Blauwe Nonnen! ). Een volwaardig museum, lokalen voor kunstonderwijs, repetitielokalen, uitvoerings- en vergaderlokalen voor verenigingen: Veurne heeft daar behoefte aan… én plaats voor. Stadsvlucht afremmen door inbreiding.  Dorpskernen herwaarderen en conserveren, liever dan er nieuwe wijken tegenaan te kleven.
  • Site suikerpark : optimaal benutten van mogelijkheden voor woningbouw, plantsoenen, KMO’s,  speelpleintje en diverse recreatiemogelijkheden.
  • Handelszaken en KMO’s : ondersteuning van acties door de middenstand, faciliteiten ter aanmoediging van starters, het dorpsleven met alles wat daartoe bijdraagt beschermen.
  • Concrete waardering voor de landbouw als belangrijke economische troef van onze regio en als eerste beheerder van ons mooie landschap.
  • Toerisme: aantrekkingskracht van een stad en zijn dorpen berust op netheid en gezelligheid, mooie gebouwen en goed onderhouden groen, aantrekkelijke winkels en verzorgde horeca, evenementen van authentiek en degelijk niveau, verkeersluwte in het centrum. Een en ander is er al in zekere mate in  Veurne, maar er kan beslist nog meer en beter.
  • Nog meer bebloeming, zorg voor netheid ook buiten het stadscentrum. Het onderhoud van de bermen langs wandelpaden, fietsroutes en landelijke wegen laat vaak te wensen over. Idem voor het wegenonderhoud: al te veel straten vertonen verzakkingen, waarbij het huidige oplapwerk meestal een pleister op een houten been is. Nultolerantie tegenover elke vorm van sluikstorten en vandalisme. Wat meer zitbanken, o.a. in het stadspark. Resoluut ervoor zorgen dat de rust in het park gerespecteerd wordt en dat men er zich steeds op zijn gemak kan voelen.
  • Containerpark: wat niet-betalend is, blijft zo. Maar ook groenafval moet gratis kunnen gestort worden en in de deelgemeenten moet de mogelijkheid geboden worden grof snoeiafval op bepaalde momenten op bepaalde plaatsen gratis te deponeren. Voor betalende afval geldt één tarief en om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen moet het doorgangstraject worden herzien.
  • Energie- efficiëntie is de eerste prioriteit : onderzoeken waar, wanneer en hoe zuiniger gebruik van verlichting, verwarming en water mogelijk is. Op plaatsen waar zij niet hinderlijk zijn voor buurt en landschap, moet er op rationele wijze ingezet worden op duurzame, hernieuwbare energie.